Wycieczka do Wrocławia, Łodzi i Warszawy

W tym roku szkolnym 2021-2022 w ramach projektu unijnego: "Dziś matura - jutro studia. Podnosimy poziom kształcenia ogólnego w ZS 6 im. M. Kopernika w Rudzie Śląskiej" szkoła zorganizowała trzy  wycieczki: do Wrocławia, Łodzi i Warszawy. W wycieczkach brało udział 130 osób.

We wrześniu podczas wycieczki do Wrocławia zwiedziliśmy Centrum Edukacji Ekologicznej „Hydropolis” – centrum wiedzy o wodzie, a następnie  Halę Stulecia oraz Ogród Japoński.

Hala Stulecia znajduje się w kompleksie Parku Szczytnickiego, w okolicy Pergoli i Fontanny Multimedialnej. To jedno z największych dzieł architektury XX wieku. Hala Stulecia znajduje się na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Ogród Japoński to miejsce, które powstało we Wrocławiu w 1913 roku przy okazji organizowanej Wystawy Świata. Nieopodal ogrodu znajduje się fontanna multimedialna.  Jest ona zarówno największą fontanną w Polsce, jak i jedną z największych w całej Europie. Zajmuje powierzchnię około 1 hektara. Codziennie o każdej pełnej godzinie można oglądać pokazy, które mogliśmy podziwiać.

Będąc we Wrocławiu nie sposób nie zobaczyć jednej z najpiękniejszych miejsc jakim jest Ostrów Tumski,   znaną wszystkim urokliwą wrocławską wyspę. Tam podziwialiśmy piękną katedrę oraz spacerowaliśmy po Moście Tumskim, na którym wisiało jeszcze nie tak dawno mnóstwo kłódek zawieszanych przez zakochane pary.

Na drugi dzień po zjedzeniu śniadania pojechaliśmy zwiedzać Muzeum Gier i Komputerów. W Muzeum Gier i Komputerów Minionej Ery w gablotach można obejrzeć stare komputery i konsole, ale nie tylko – można także zagrać w gry z lat 70., 80. czy 90. Głównym jego zadaniem jest przeniesienie gości do lat 70., 80. i 90., kiedy branża gier wideo zaczęła się rozwijać, a technologia informatyczna coraz prężniej funkcjonowała. To miejsce nie tylko dla tych, którzy chcą sobie przypomnieć swoje dzieciństwo, ale także dla młodszych pokoleń, które nie miały okazji uczestniczyć w historycznym przełomie. Atrakcja niesie za sobą walory edukacyjne, jak i rozrywkowe.

Muzeum zaprasza do zagrania na kilkudziesięciu stanowiskach – komputerach,  konsolach i automatach arcade. Do obejrzenia jest także kolekcja 200 maszyn i zabawek z lat 70. do 90.

Kolejnym punktem do którego doszliśmy  był Rynek tego miasta. Po drodze odwiedziliśmy Pałac Ballestremów, Synagogę Pod Białym Bocianem oraz zabytkowe kamieniczki, Jaś i Małgosia, Jatki, Plac Solny. Charakterystycznym budynkiem centralnego placu miasta jest bryła Starego Ratusza z tarczą zegara astronomicznego.

Zwiedzając miasto nie mogliśmy nie trafić na dziesiątki małych rzeźb przedstawiających różne wcielenia krasnali.

W Łodzi byliśmy w kwietniu. Łódź to miasto włókiennictwa dlatego też pierwszym punktem zwiedzania było Muzeum Włókiennictwa gdzie wysłuchaliśmy lekcji muzealnych „Od włókna do tkaniny” i „Łódzkie historie”. Następnie zobaczyliśmy  Skansen Łódzkiej Architektury Drewnianej, który jest integralną częścią muzeum. W skansenie znajdują się obiekty typowe dla zabudowy Łodzi i okolicy z przełomu XIX/XX wieku: kościół z Nowosolnej, willa letniskowa z Rudy Pabianickiej, tzw. „drewniana kamienica”, czyli 1-piętrowy dom z przedmieść Łodzi, drewniana poczekalnia Łódzkich Wąskotorowych Elektrycznych Kolei Dojazdowych  oraz 4 drewniane domy rzemieślniczo-mieszkalne z łódzkich przedmieść.

Dalej idąc znaną ulicą Piotrkowską  zobaczyliśmy Aleję Gwiazd, Ławeczkę Tuwima, Fortepian Rubinsteina, Kufer Reymonta, Fotel Jaracza, Pomnik Lampiarza. Po zakwaterowaniu się w hotelu zjedliśmy smaczny obiad w restauracji Spatiff.

W drugim dniu wycieczki udaliśmy się do Centrum Nauki i Techniki EC1 oraz Planetarium EC1 na pokaz „Dobór naturalny”. Jest to  najnowocześniejsze planetarium w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.  Centrum nauki znajdujące się w zrewitalizowanej Elektrowni Łódzkiej.

Centrum Nauki i Techniki EC1 to 150 stanowisk i eksponatów na ponad 8.000 m2 powierzchni wystawienniczej. Centrum składa się z trzech ścieżek dydaktycznych:

„Przetwarzanie energii” - to najbardziej unikatowa część wystawy Centrum Nauki i Techniki EC1 . Eksponaty historyczne, współczesne symulatory, gry komputerowe — wszystko to pozwala prześledzić nie tylko historię tego wyjątkowego miejsca ale i zapoznać się z wciąż używanymi technologiami produkcji prądu. Niezapomnianym przeżyciem jest obejrzenie mappingu na historycznym turbozespole Brown Boveri.

„Rozwój wiedzy i cywilizacji” to zasady przyrody, prawa nauki, związane z nimi wynalazki — wszystko to pozwala zbudować cywilizację, w której żyjemy. W Centrum poznajemy rzeczywistość dotykiem, zabawą, doświadczeniami i eksperymentami.

"Mikroświat — makroświat" - tutaj pokazywane jest to, co jest niewidoczne dla oka. Centrum Nauki i Techniki EC1 ujawnia najwspanialsze tajemnice wszechświata — od obserwacji skrzydeł motyla przez mikroskop elektronowy aż po ujęcia najdalszych głębi Kosmosu.

Na zakończenie roku szkolnego udaliśmy się do stolicy – Warszawy gdzie zwiedziliśmy Muzeum Motoryzacji i Techniki. Podczas pobytu w muzeum oprócz podziwiania kolekcji samochodów  mieliśmy możliwość przejażdżki zabytkowym autobusem. Uwieńczeniem pobytu w muzeum  był grill z kiełbaskami.

Następnie udaliśmy się do Łazienek Królewskich.  Spacerując po parku zobaczyliśmy pomnik Schopena gdzie odbywają się letnie koncerty,  Pałac na Wyspie, jeden z najcenniejszych polskich zabytków w stylu klasycystycznym, z Królewską Galerią Obrazów, Stara Oranżeria, w której znajdują się Królewska Galeria Rzeźby z gipsowymi kopiami najsłynniejszych rzeźb starożytnego świata, Pałac Myślewicki, Biały Dom,
Wodozbiór, najbardziej efektowny budynek, jaki powiązać można z technicznymi rozwiązaniami nowożytnych inżynierów oraz malowniczo położony Amfiteatr.

Na drugi dzień po śniadaniu udaliśmy się pod Stadion Narodowy  i do Centrum Nauki Kopernik

Po dawce dobrej zabawy w Koperniku spacerem doszliśmy do  Grobu Nieznanego Żołnierza, a następnie zobaczyliśmy  Trakt Królewski, Krakowskie Przedmieście, Pałac Prezydencki. I tak dobrnęliśmy  do  Placu Zamkowego  z kolumną  Zygmunta i  Zamkiem Królewski ,  Pomnika Małego Powstańca, Barbakanu, Rynku i Katedry św. Jana